Optymalna kolejność wykonania zadań z listy
Sylwester Wojnowski

Jeden z problemów, który regularnie, niemalże codziennie, powraca w moim życiu, to znalezienie optymalnej kolejności wykonania zadań z listy, o której wiem, że zawiera łatwiejsze i trudniejsze rzeczy do zrobienia. Łatwiejsze zadnie to takie, które wcześniej udało mi się już zakończyć z sukcesem, dzięki czemu potrafię oszacować przybliżony czas potrzebny do jego ukończenia. Zadanie trudniejsze, trudne lub bardzo trudne, to takie, które wymaga dodatkowego doświadczenia, informacji, być może nawet pomocy osób trzecich. W rezultacie, trudno jest mi oszacować ile czasu ukończenie takiego zadania może zająć.
Często zdarza się, że lista zawiera tylko klika trudnych zadań. Czas na ich wykonanie jest rzeczą drugorzędną, a najbardziej liczy się postęp w kierunku ich ukończnenia.
Alternatywnie, bywają listy zadań, które zawierają wiele łatwiejszch rzeczy do zrobienia w ustalonym czasie. Celem w tym przypadku jest ukończenie tak wiele zadań jak tylko się da.
Moje podejście do znalezienia kolejności wykonywania zadań z listy
Jak więc zdecydować od których zadań zacząć, a które pozostawić na później, lub zupełnie pominąć?
W moim przypadku proces rozpoczyna się od poświęcenia kilku chwil na zastanowienie się nad tym, co jest główny celem wykonania zadań z listy i czy istnieją sztywno ustalone ramy czasowe na ich ukończenie.
Jeżeli nacisk jest na wykonanie maksymalnej liczby zadań w wyznaczonym czasie, wówczas zaczynam od najłatwiejszych, czyli najczęściej tych, o których wiem, że ich ukończenie zajmie mi najmniej czasu. Zadania trudne pozostawiam na koniec, licząc się z tym, że nigdy mogę ich nie rozpocząć. Przy tego typu podejściu często udaje mi się zakończyć większość zadań w przeznaczonym na nie czasie. Jeżeli czas jest wymaganiem nadrzędnym, rozpoczynając od trudnych zadań ryzykuję, że mogę nie ukończyć nawet jednego czy dwóch z nich. Zadania łatwe również pozostaną wówczas bez rezultatu. Innymi słowy, rozpoczęcie od rzeczy najłatwiejszych na liście wydaje się optymalnym rozwiązaniem w tym przypadku.
Jeżeli głównym wymaganiem jest osiągnięcie postępu lub zbliżenie się do rozwiązania jednego czy kilku trudniejszych problemów spośród szeregu na liście, a ramy czasowe są elestyczne, wówczas zaczynam od zadań trudniejszych. W tym przypadku krok we właściwym kierunku ma większą wartość niż czas zainwestowanych w jego zrobienie.
Lista z zadaniami o podobnej trudności
Co zrobić jeżeli wszystkie zadania na liście wydają się być na jednakowym poziomie trudności, zająć podobną ilość czasu i być może prowadzić do podobnego stopnia postępu? W moim przypadku na pierwszy ogień idą te rzeczy z listy, które bardziej lubię robić. Mniej przyjemne z nich pozostawiam na koniec, często z nadzieją, że nie będę miał ich czasu rozpocząć.
Kolejność wykonywania zadań w praktyce
W życiu codziennym z listami zadań spotykamy się niemal wszędzie, szkole, domu czy pracy. Czasem są to listy z zadaniami do wykonania w klika godzin. Inne z nich zawierają problemy, których rozwiązanie może zająć całe życie, i które skłaniają do refleksji i pytań nad tym jak żyć i jaką ścieżkę w zyciu wybrać.
Czy poświęcić cały czas na coś, co wiem, że jest dużym projektem, być może celem życia, czymś złożony z kilku trudnych zadań ( z których każde składa się z kilkudziesięciu łatwiejszych ), którego wdrożenie może zająć klika czy kilkanaście lat, a jego końcowy rezultat jest niepewny? Czy może lepiej skupić się na codziennym wykonywaniu tych samych, krótkich zadań w tej samej kolejności i dać sobie spokój z celem, który jest zbyt skomplikowany, a co za tym idzie, nierealistycznie odległy i zbyt ryzykowny?
Szybkie ukończenie zadania, a zwłaszcza całej ich listy, buduje samoocene, daje poczucie satysfakcji i zastrzyk nowej energii. Z drugiej jednak strony, regularne unikanie trudniejszych zadań może prowadzić do zastoju w rozwoju osobistym, nudy, i braku satysfakcji z wykonywanych obowiązków.
Typowa lista zadań, które każdy z nas wykonuje w codziennym życiu to mieszanka tych łatwiejszych, jak stawienie się na czas do pracy i trudniejszych, jak prowadzenie własnego małego biznesu czy wychowanie dzieci. Część zadań narzuca nam otoczenie zewnętrzne, inne dodajemy sobie do listy sami.
Niezależnie od tego kto jest autorem listy, znalezienie optymalnej kolejności wykonywania zadań bywa dość skomplikowane. Wprowadzenie dodatkowych kryteriów jak dostępna ilość czasu, czy przewidywany stopień postęp pomaga tę kolejność ustalić, a przez to zaoszczędzić czas potrzebny na ukończenia wielu zadań z listy.