Profil Zaufany i brak możliwości zmiany numeru telefonu w panelu użytkownika
Sylwester Wojnowski

Trochę to trwało, ale dziś wreszcie założyłem sobie Profil Zaufany na oficjalnym rządowym portalu. Profil Zaufany to darmowe narzędzie umożliwiające załatwienie spraw urzędowych przez internet w serwisach polskiej administracji publicznej.
Jeżeli posiadamy konto w polskim banku, Profil Zaufany można założyć przez internet. Będąc poza granicami Polski z tej właśnie opcji skorzystałem. Poza kontem bankowym, procedura wymaga również dostępu do aktywnego konta e-mail i posiadania numeru telefonu. Z tym drugim wymogiem pojawił się u mnie problem, bo o ile numer telefonu posiadam, o tyle przy rejestracji nie zauważyłem, że w moim banku, skąd numer telefonu wraz z innymi moimi danymi został przekazany, zapisany miałem poprzedni numer, do którego od jakiegoś czasu nie posiadałem już dostępu.
W jednym z dalszych kroków przy zakładania Profilu Zaufanego przyszły użytkownik jest proszony o potwierdzenie posiadania wcześniej podanego adresu e-mail i numeru telfonu. Ta druga czynność polega na odebraniu wiadomośći SMS i kodu, a następnie przepisaniu ów kodu w polu formularza. W moim przypadku wiadomość SMS, która została wysłana na mój stary numer telefonu, oczywiście nie mogła zostać odebrana. W rezultacie nie udało mi się numeru telefonu potwierdzić. Niemniej, Profil Zaufany został dla mnie założony.
Z wykorzystaniem autoryzacji poprzez mój bank, zalogowałem się do panelu użytkownika. Jak szybko się okazało, najpotrzebniejsze funkcje, a zwłaszcza zmiany danych osobowych czy ustawienie nowego hasła dostępu do Profilu Zaufanego, wymagają potwierdzenia z pomocą kodu SMS. Między innyi, w panelu użytkownika nie zmienimy numeru telefony jeżeli nie mamy możliwość odebrania wiadomości SMS. Innymi słowy, bez dostępu do wiadomośći SMS, panel użytkownika jest niemal bezużyteczny.
Nie pozostało mi nic innego jak szukać pomocy. Zadzwoniłem na infolinię. Dostałem informację, że byłem trzeci w kolejce. Oczekiwanie na asystenta trwało nieco ponad 2 minuty. Asystentem okazała się być kobieta, prawdopodbnie Ukrainka. Jak się po chwili przekonałem, jej język polski był gramatycznie niemal bezbłędny. Narodowość zdradził silny wschodni akcent.
Jak się dowiedziałem od asystentki, zmiana numeru telefonu dla Profilu Zaufanego, nawet z użyciem jej poziomu dostępu do systemu, jest niemożliwa. Rozwiązaniem w takiej sytuacji jest zamknięcie starego i założenie nowego konta. w nieco ponad minutę kobieta przeprowadziła mnie przez cały proces. Podziękowałem za pomoc, rozłączyłem się, zaktualizowałem numer telefonu w moim banku i rozpocząłem procedure zakładania Profilu Zaufanego jeszcze raz.
W jednym z pierwszych kroków, jesteśmy pytani o wybranie nazwy użytkownika w systemie. Ja wybrałem taką jak przy pierwszej próbie założenia Profilu Zaufanego. Ku mojemu zdziwieniu okazało się, że ów nazwa jest już zajęta. Innymi słowy zamknięcie Profilu Zaufanego dla użytkownika nie powoduje
wykasowania wszystkich danych o naszym koncie na serwerach administratora systemu. Jest to coś niepokojącego z punktu widzenia ochrony danych osobowych obywatela. Usunięcie profilu powinno oznacza usunięcie wszystkich danych o użytkowniku, który nie chce już mieć z systemem nic do czynienia.
Cóż, nie pozostało mi nic innego jak tylko wybrać inną nazwę użytkownika i dokończyć proces rejestracji. Podobnie jak za pierwszy razem, procedura przebiegła szybko i pomyślnie. Po zalogowaniu mój Profil Zaufany było w pełni aktywne, a wszystkie funkcje dostępne. Sukces, pomyślałem.
Profil Zaufany to coś z czym wcześniej ani nie chciałem ani nie potrzebowałem mieć do czynienia. Sama system jest dość funkcjonalny i przyjemny dla oka, aczkolwiek brak opcji zmiany numeru telefonu w momencie kiedy nie mamy już do ów numeru dostępu jest irytujący. Funkcja ta jest często potrzebna. Miejmy nadzieję, że jako taka zostanie ona wkrótce udostępniona.
Wracając jeszcze na chwilę do mojej powtórnej rejestracji, chciałbym wierzyć, że zachowanie nazwy starego użytkownika przez system po usunięciu konta to nic innego jak tylko niedopatrzenie w aplikacji. Niestety, zwłaszcza w kontekście wielu rewelacji na temat jak rządy w państwach na świecie zbierają informacje o obywatelach, trudno jest mi siebie do tego przekonać. Większość osób, które zakładają Profil Zaufany i nie potrzebują robić tego dwa razy, nigdy nie zauważy, że część ich danych zostaje zachowana w systemie po usunięciu pierwszego konta. Nic podobnego nie powinno mieć miejsca.